Pagina's

maandag 28 januari 2013

Bakken, bakte, gebak(ken)

Ik bak graag. Zoet, hartig, vlaai, cake, verjaardagstaart, groentetaart, pizza, muffins, brownies of brood. Met enige regelmaat wordt onze oven warm gestookt om wat lekkers te maken. Alleen, of samen met Meis. Die wil altijd graag helpen met dingen bij elkaar doen en roeren. Maar zodra de mixer aan gaat is ze er vandoor. 'Doe je de deuren wel dicht mam?' zegt ze dan nog. En vervolgens zie ik haar pas weer terug als er een beslagkom uitgelikt kan worden of als er wat klaar is en geproefd kan worden.
Ik ben een beetje een autodidact als het op bakken aan komt. Maar soms vind ik het ook wel leuk om weer eens wat nieuws te leren.
Nu zijn er natuurlijk heel veel workshops cupcakes en taarten versieren met fondant en spul.
Maar zaterdag had ik echt een hele leuke! Een workshop bakken bij ons op het dorp. Onze, inmiddels gepensioneerde, bakker geeft tegenwoordig workshops bakken. Bij hem aan huis, in de oude bakkerij waar hij altijd het brood bakte wat wij thuis aten. Geen cupcakes versieren dus, maar het echte werk.
Zo leuk! Heel veel variatie in wat we deden. Van broodjes maken, een linzen vlaai en koekjes tot slagroomschnitte, om ons maar vooral maar van elk aspect van het bakkersvak te laten proeven.
Want ja, proeven mocht ook gerust. Zo lekker, die koekjes vers uit de oven, nog een beetje warm. En zoveel passie, helemaal geweldig om Piet helemaal in z'n element bezig te zien. Vol liefde voor het product. Maar ook alles er rond om heen was tot in de puntjes verzorgd, door Leen, z'n vrouw, die al die jaren in de winkel stond en er ook nu voor zorgde dat alles super geregeld was, en we aan het einde van de middag allemaal met een tas vol eigen gemaakte producten naar huis konden.
Rest me eigenlijk niets dan jullie nog op een fotootje te trakteren van al dat lekkers:
En nee, ik heb geen aandelen in deze zaak. Ik heb gewoon voor de workshop betaald. Dit is helemaal mijn eigen mening. En ik kan het iedereen aanraden om ook eens te gaan doen.

2 opmerkingen:

inustigvaarwater zei

O wat leuk! Heeft de bakker je ook de kneepjes van het vak bijgeleerd? Lijkt mij super handig want ik doe altijd maar wat. Gelukkig meestal wel met een goed resultaat, maar dan toch...
Ben ik trouwens de eerste die een reactie geeft?
Succes met je bakaktiviteiten!

Plien zei

Inderdaad, de allereerste reactie! Dank je wel.

Voor de kneepjes van het vak zal ik wel wat langer in opleiding moeten ben ik bang. Maar ik heb zeker wat goede tips mee naar huis genomen. Plus de receptuur voor alles wat we gemaakt hebben.

Een reactie plaatsen

Gezellig dat je er bent, dank je wel voor je berichtje.
Liefs, Pauline